La venganza de Pancho Villa

Film Compilation as Restoration?: borders, bricolage and La venganza de Pancho Villa

Kimberly V. Tomadjoglou

Resumen


This essay examines the “film compilation” framed within early Mexican itinerant exhibition practices using the specific case study of entrepreneurs Félix Padilla (1862-1937) and his son Edmundo Padilla (1903-1984) of the El Paso-Juárez border region. As I will show, the Padillas’ La venganza de Pancho Villa (Pancho Villa’s Revenge) is a borderless film of continually changing ideas and technical processes, one that destabilizes the notion of the original that is used to identify differences between national cinemas and as a standard for film preservation protocol that determines national heritage. In its place, I offer the notion of bricolage as a methodological concept for understanding the heterogeneous nature of cinema in general, and more specifically to describe the craft repurposing exemplified by the Padillas’ artisanal, bilingual and bicultural media practice.

Key words: bricolage, fronterizo, intermediality, hybridity, film preservation, heritage                             

___________


¿Compilación como restauración?: fronteras, bricolaje y La venganza de Pancho Villa

Resumen: En este ensayo se examina la “compilación fílmica” en relación con prácticas tempranas de la exhibición itinerante en México, utilizando el caso específico de los empresarios Félix Padilla (1862-1937) y su hijo Edmundo Padilla (1903-1984), de la región fronteriza de Ciudad Juárez, Chihuahua-El Paso, Texas. Como se mostrará, la película de los Padilla La venganza de Pancho Villa es una cinta abierta en la que se da un continuo cambio de ideas y de procesos técnicos. Ese cambio desestabiliza la noción de original que se usa para identificar las diferencias entre cines nacionales y para servir de modelo en los protocolos de conservación cinematográfica que determinan el patrimonio nacional. En lugar de esa noción se propone la de bricolaje, concepto metodológico que permite comprender la naturaleza heterogénea del cine en general y más específicamente el oficio de reconversión ejemplificado por las prácticas mediáticas artesanales, bilingües y biculturales de los Padilla.

Palabras clave: bricolage, fronterizo, intermedialidad, preservación, patrimonio

___________

 

Compilação como restauração?: fronteiras, bricolagem e A vingança de Pancho Villa

Resumo: Neste ensaio se examina a “compilação fílmica” em relação com práticas precoces da exibição itinerante no México, utilizando o caso específico dos empresários Félix Padilla (1862-1937) e seu filho Edmundo Padilla (1903-1984), da região fronteiriça de Ciudad Juárez, Chihuahua-O Passo, Texas. Como se mostrará, o filme dos Padilla La venganza de Pancho Villa (A vingança de Pancho Villa) é uma fita aberta na qual se dá uma mudança continua de ideias e de processos técnicos. Essa mudança desestabiliza a noção de original que determina o patrimônio nacional e sirve de modelo nos protocolos de conservação cinematográfica que determinam o patrimônio nacional. Em lugar dessa noção se propõe a de bricolagem, conceito metodológico que permite compreender a natureza heterogénea do cinema em geral e mais especificamente o oficio de reconversão exemplificado pelas práticas mediáticas artesanais, bilíngues e bi culturais dos Padilla.

Palavras chave: bricolagem, fronteiriço, intermedialidade, preservação, patrimônio

___________

 

Fecha de recepción: 26 de septiembre de 2016
Fecha de aceptación: 12 de noviembre de 2016


Texto completo:

PDF (English)

Referencias


CAMPBELL, Howard and Josiah Heyman. “The Study of Borderlands Consumption: Potentials and Precautions.” In: McCrossen, Alexis (ed.). Land of Necessity: Consumer Culture in The United States-Mexico Borderlands. Durham, NC: Duke University Press, 2009.

CANOSA, Michele. “Per una teoria del restauro cinematografico.” In: Brunetta, Gian Piero (ed.). Storia del cinema mondiale. Torino: Giulio Einaudi Editore, 2001.

CHERCHI USAI, Paolo, David Francis, Alexander Horwath, and Michael Loebenstein. Film Curatorship: Archives, Museums and the Digital Marketplace. Vienna: Synema, 2008.

DE KUYPER, Eric. “Anyone for an Aesthetic of Film History?.” In: Film History 6, n. 1, Spring 1994, pp. 100-109.

DE LOS REYES, Aurelio. Sucedió en Jalisco o Los Cristeros. De cine, de cultura y aspectos del México de 1924 a 1928, vol. 3 of Cine y sociedad en México. México: UNAM, INAH, Seminario de Cultura Mexicana, 2013.

_____. “Hacia la industria cinematográfica en México: 1896-1920,” Vivomatografías. Revista de estudios sobre precine y cine silente en Latinoamérica, n. 2, December 2016, pp. 124-151. Availiable at:

FLETCHER, Alicia and Joshua YUMIBE. “From Nitrate to Digital Archive: The Davide Turconi Project.” In: The Moving Image 13, n. 1, 2013, pp. 1-32.

FOSSATI, Giovanna. From Grain to Pixel: The Archival Life of Film in Transition. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2009.

GAUDREAULT, André. Film and Attraction: From Kinematography to Cinema. Urbana: University of Illinois Press, 2011.

GROYS, Boris. “The Aura of Profane Enlightenment.” In: The World (maybe) Fantastic, Exhibition Catalog, Sidney Biennale, 2002.

HEDIGER, Vinzenz. “The Original is Always Lost. Film History, Copyright Industries and the Problem of Reconstruction.” In: Marijke De Valck, and Malte Hagener (eds.) Cinephilia: Movies, Love and Memory. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005, pp. 135-150.

HOWELL, Martha and Walter Prevenier. From Reliable Sources: An Introduction to Historical Methods. Ithaca, NY: Cornell University Press, 2001.

JAMESON, Frederic. Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham, NC: Duke University Press, 1991.

LEYDA, Jay. Films Beget Films. A Study of the Compilation Film. New York: Hill and Wang, 1964.

MEYER, Mark Paul and Paul Read. Restoration of Motion Picture Film. Newton, MA: Butterworth-Heinemann, 2000.

NAVITSKI, Rielle. “Mediating the Revolution, 1910-1920.” In: her Public Spectacles of Violence: Sensational Cinema and Journalism in Early Twentieth-Century Mexico and Brazil. Durham, NC: Duke University Press, forthcoming.

O’MALLEY, Ilene V. The Myth of the Revolution: Hero Cults and the Institutionalizacion of the Mexican State, 1920-1940. Westport: Greenwood Press, 1986.

PICK, Zuzana. Constructing the Image of the Mexican Revolution. Cinema and the Archive. Austin: University of Texas Press, 2010.

ROCHA, Gregorio. “La venganza de Pancho Villa (The Vengeance of Pancho Villa): A Lost and Found Border Film.” In: Journal of Film Preservation 65, 2003, pp. 24-29.

_____. “Two men and the moon. The forgotten archive of Félix and Edmundo Padilla, itinerant film exhibitors in Northern Mexico, 1920-1937,” unpublished manuscript. Durango, Mexico: North American Council of Film Archives, 2002.

ROSEN, Philip. Change Mummified. Cinema, Historicity, Theory. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2001.

SERNA, Laura Isabel. “La Venganza de Pancho Villa: Resistance and Repetition.” In: Aztlan: A Journal of Chicano Studies 37, n. 2, 2012, pp. 11-42.

TAFURI, Manfredo. The Sphere and the Labyrinth, Avant-Gardes and Architecture from Piranesi to the 1970s. Cambridge, MA: MIT Press, 1987.

TENORIO TRILLO, Mauricio. “On the Frontera and Cultures of Consumption.” In: McCrossen, Alexis (ed.) Land of Necessity: Consumer Culture in The United States-Mexico Borderlands. Durham, NC: Duke University Press, 2009.

TYBJERG, Casper. “The Raw Material of Film History.” In: Nissen, Dan et al. (eds.). Preserve Then Show. Copenhagen: Danish Film Institute, 2002.

ULMER, Gregory L. “The Object of Post-Criticism.” In: Foster, Hal (ed.). The Anti-Aesthetic. Essays on Postmodern Culture. Seattle: Bay Press, 1983.

VICHI, Laura. “The Recovery of Silent Films,” MA thesis, University of East Anglia, 1997.

WEES, William C. Recycled Images : the art and politics of found footage films. Anthology Film Archives, New York City, 1993.

WILLIAMS, Alan. Republic of Images: A History of French Filmmaking. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1992.

WOOD, David. “Cine documental y revolución mexicana. La invención de un género.” In: Ortiz Monasterio, Pablo (ed.). Fragmentos. Narración cinematográfica compilada y arreglada por Salvador Toscano, 1900-1930. México: Conaculta / Universidad de Guadalajara, 2010, pp. 41-53.

_____. “Revolución, compilación, conmemoración: Salvador Toscano y la construcción de caminos en el México posrevolucionario.” In: De los Reyes, Aurelio y David Wood (eds.) Cine mudo latinoamericano. México: UNAM, 2016. Availiable at: http://www.ebooks.esteticas.unam.mx/items/show/45.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Copyright (c) 2016

Vivomatografías. Revista de estudios sobre precine y cine silente en Latinoamérica es una publicación de la Asociación de Estudios sobre Precine y Cine Silente Latinoamericano (PRECILA)

Esta revista se encuentra indexada en:

 

 

 

     

 

 

    

 

  


Síganos en:


         

 

Usamos: